tisdag 8 juni 2010

Inför VM: Grupp C

Good old England ska vinna VM igen. Tydligen. Det är svårt att hålla sig för skratt åt saker som aldrig ändras. Jag syftar inte på själva hemlandet. Jag antar att man som vanligt har högre förväntningar än vad man bör, men här i Sverige verkar 9 av 10 offentliga tyckare anse att England är en finalkandidat och minst hälften tror att de vinner den finalen. Det är tur att Spanien existerar för då skulle siffrorna se ännu värre ut.

Och ärligt talat tror jag själv att de kan gå väldigt långt den här gången. Inte vinna hela grejen, men kanske nå semi för första gången sen 1990.

Anledningen är att de kanske har lite mindre press på sig efter att ha missat EM för två år sen, att ingen engelsk spelare har behövt spela viktiga Europamatcher under våren, och att - jag medger att det här är lite off som argument - de inte kommer att behöva spela under stekande sol för en gångs skull. Inte lika mycket i alla fall.

Capello känns också trygg med sin organisation, fast å andra sidan var det länge sen som han var en framgångsrik turneringscoach.

Det som talar emot England är att det här laget förmodligen är sämre än det England som Svennis hade hand om. Både Gerrard och Lampard är på väg neråt i karriären och man har inte lyckats få fram ett ordentligt anfallspar ens, som håller en hög internationell klass. Och i backlinjen är Rio Ferdinand borta. Terry känns inte heller som helt prima formmässigt.

Jag tror risken är stor att England missar gruppsegern, men om de då skulle möta Tyskland i en åttondel, ser jag inte det som omöjligt att de kan ta sig vidare.

Englands "problem" kan vara att de möter USA i den första matchen. Kusinerna från väst med sin fysik och entusiasm som har precis allt att vinna. Tänk om de kontrar bort England och vinner den matchen. Då kan gruppsegern vara körd.

Annars är USA ett av de mest oförutsägbara lagen för mig. De har onekligen presterat bra fotboll de senaste åren och har den där förmågan att lyfta sig när det behövs. Men det känns också som att de har varit ett av världens mest upphaussade landslag de senaste fem åren. Det var nog år 2005 som det här började när de var nära att hamna i den första seedningsgruppen inför lottningen till förra VM-slutspelet. Sen dess har det funnits en tendens hos olika tyckare att förklara för alla att de minsann har sett det som alla andra har missat; att fotbollsskämtet USA faktiskt är ett jättebra lag. Deras fiasko i VM 2006 tog aldrig kål på det ryktet och efter deras framgångsrika äventyr i Confederations Cup förra sommaren är det tillbaka.

Jag tror hursomhelst att de går vidare, men vill helst se mer innan jag uttalar mig om dem.

Algeriet har något av en kultstatus efter VM 82 och mycket respekt på grund av det speciella förhållandet till stormakten Frankrike. Det är ändå längesen som de presterade något stort, så det var oerhört förvånande att man lyckades slå ut Egypten i kvalet.

Detta VM:s enda arabiska lag är säkert betydligt mer intressant för de som följer den franska ligan på nära håll, med tanke på hur truppen ser ut, men för mig är Abdelkader Ghezzal, en pålitlig anfallare de två senaste åren i Siena, mannen att hålla ett öga på.

Hur stora eller små chanserna till ett avancemang är får utvisas av USA:s styrka.

Sist men inte minst Slovenien, som är tillbaka i finrummet efter EM 2000 och VM 2002. Jag har inga förväntningar på laget. Kan varna för målvakten Handanovic som har en extremt hög högstanivå och kan därmed bli en riktig fantom i vissa matcher. Men annars känns det mest som att de är här på grund av att Polen och Tjeckien gjorde bort sig i deras kvalgrupp. Någon slagspåse blir de nog inte, men avancemang från gruppen har jag svårt att se.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: