söndag 6 juni 2010

Inför VM: Grupp B

Ungern och Nederländerna brukar nämnas som innehavande av två dynastier som var de bästa någonsin som inte har vunnit ett VM. För Ungern gäller det naturligtvis 1954, och för Nederländerna framförallt 1974 och även 1978 som en svagare del av samma era.

Fortfarande står nog de lagen i en klass för sig i den kategorin, men jag tar upp det för att jag menar att Argentina mellan 1998 och 2006 spelade tre turneringar där man mycket väl hade kunnat bli världsmästare, men fick nöja sig med kvartsfinal två gånger och utslagning i gruppspelet en gång. 2002 var man enligt mitt tycke världens bästa landslag utan tvekan och borde ha blivit världsmästare. Det är svårt att säga vad som gick snett. Man råkade förlora mot England och därefter möta ett av världens då mest destruktiva landslag, och föll på det.

Faktum är att Argentina aldrig har nått semifinal utan Diego Armando Maradona på neutral mark i efterkrigstiden.

Nu inför 2010 kommer Argentina med sitt svagaste lag på tjugo år och ironiskt nog är det under ledning av Maradona. Jag har ständigt varit skeptisk mot Diego som tränare och totalt räknat bort Argentina. Men nu, omkring åtta månader efter att laget kvalificerade sig för VM har de börjat smyga fram som en outsider.

Anledning?

För det första har förväntningarna sänkts kraftigt för det argentinska landslaget. Det gör att när vi är mindre än en vecka från premiären, och börjat bli mer konkreta med våra analyser, framstår laget ändå som skapligt; ett mediokert Argentina är inte sämre än de lag som brukar räknas som "outsiders".

För det andra har det nog börjat gå upp för många att det är ganska många lag som inte ser så jättestarka ut. Frankrike och Italien är redan dömda på förhand. Tyskland har tappat Ballack och verkar ha något av ett målvaktsproblem. Portugal har gjort ett dåligt kval och är extremt kritiserat. Nederländerna har väldigt länge varit ett landslag utan en vettig defensiv.

De enda som fortfarande har ryktet intakt är Brasilien, Spanien och i viss mån England.

Två av dessa lag ligger på "fel halva" av slutspelsträdet och detta är "det tredje": Argentina ligger ganska bra till på den fronten och själva gruppen är en het kandidat till den svagaste i hela VM. Man bör vinna gruppen och åttondelen kommer att vara överkomlig oavsett vem det är som står för motståndet.

Om vi ser till själva laget så är anfallsuppsättningen troligen den bästa i turneringen. Två illrar i Messi och Agüero, årets anfallare Diego Milito och måltjuven Gonzalo Higuain. Att Martin Palermo ingår kan vi bortse ifrån...

Uteslutningen av Javier Zanetti och Esteban Cambiasso är förstås något absurt, men med det som man har bör man ändå överleva den här gruppen. Mascherano, Burdisso och Samuel kommer att vara tunga att möta för deras motståndare.

Jag tror inte att Argentina vinner VM, men tänker att det ligger i luften att man åter kommer att få spela en semifinal åtminstone. Den här ironiska sagan med Diego kommer att hålla i sig.

* * *

En kuriosa i sammanhanget är att alla de andra lagen i gruppen har tidigare mött Argentina i VM. Faktum är att Argentina, Nigeria och Grekland alla spelade i samma grupp i VM 1994. Åtta år senare möttes Nigeria och Argentina igen i Japan. Och Sydkorea mötte Argentina i VM 1986. Argentina har vunnit alla dessa matcher...

* * *

Nigeria var Afrikas bästa landslag mellan 1994 och 1998, men är den här gången inte mycket att hänga i julgranen och drabbades dessutom precis av ett bakslag i och med Mikels skada under uppladdningen.

Det finns många halvdana spelaer i truppen men inga stjärnor; Taiwo, Yobo, Obinna, Martins och Uche får betraktas som de största namnen.

Chanserna till avancemang? Skapliga, men jag skulle satsa mina pengar emot det. Det brukar alltid vara en massa strul kring Nigerias landslag och att man anställer Lagerbäck som en mirakelman några månader innan det hela ska spelas av inger inte förtroende. Och till skillnad från förr har man inga individualister som ska fixa fram resultaten. Deras hopp är att Grekland är lika intetsägande som i EM för två år sen, och att Sydkorea visar sig vara sämare än vi kanske tror.

Sydkorea gör sitt sjunde raka VM, vilket inger mycket respekt. Jag såg laget i kvalet mot Iran och kan konstatera att de möjligen är Asiens bästa landslag. Vad det säger får vi väl se. Större delen av truppen kommer från den inhemska ligan och Japan. Inte så jättemycket att hurra för, men de kommer att vara mer sammansvetsade än Nigerias lösryckta landslag, och i kombination med deras energiska uppträdande kan de bli en svår nöt att knäcka.

I övrigt har jag inget att säga om deras stora namn eftersom jag utgår att Ola Andersson kommer att sitta i SVT:s studio och göra det istället. Något förutsägbart utfört av någon väldigt förutsägbar (alltså "ja, det finns ju en spelare i Sydkorea som till vardags spelar Matjäst Junajtädd!!!" och så vidare. Duracellkanin and all that...

Och sist men inte minst... Grekland. Fortfarande med Otto Rehagel. Egentligen gjorde grekerna en bra match mot Ryssland i EM för två år sen, men jag kan ju bara inte släppa deras uppträdande mot Sverige som i sin tråkighet var jävligt fräscht i en fotbollsvärld där vurmandet för anfallsfotboll har nått fascistiska höjder. Och där stod Greklands backlinje och spelade sidled på egen planhalva i ett försök att tråka ut sina motståndare. Tråka ut sina moståndare bestående av Lasse Lagerbäcks Sverige! Om det inte är humor, säg mig, vad är?

Grekland saknar också stjärnspelare, men har annars en bra bladning av rutinerade herrar som Karagounis, Charisteas, Kyrgiakos och Seitaridis, och yngre förmågor som Torosidis och Samaras, samt i mina italienska ögon den jätteintressante Sokratis Papastathopoulos.

Kan förresten inte vara lätt att skifta mellan Italiens mest vansinnigt offensiva all-out-war-uppställning i Genoa och betonggubben Rehagels landslag...

Kanske kommer kampen mellan Grekland och Sydkorea att ge en vink om hur mycket den sportsliga globaliseringen har nått år 2010. Hur står sig Asiens bästa landslag mot de C-nationer som Europa får med sin utfyllnadskvot?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Jakob sa...

Jag tror att den här posten innehåller minst tre syrliga jabbar mot Sverige, landslaget givetvis menat. Var kommer antipatierna (antipaterna?)ifrån?

Hossein Nayebagha sa...

Framförallt innehåller den ett komiskt misstag där Svennis nämns som Nigerias tränare. Den får jag ändra sen när jag har tid.

Men tre syrliga jabbar? Hmm... Två kanske; kommentaren om Sverige-Grekland i EM 08 och Argentina-Sverige VM 02. Men var är trean?

Jag kan utveckla de två första och kommentera eventuella antipatier efter det.

martin_l_gore sa...

Det var just Svennis-misstaget som åsyftades. Du vet, lite som att ständigt kalla någon vid fel namn för att retas och markera "Du eller vad du har gjort är inte viktigt nog för att få hela min uppmärksamhet." Med den jabben ur bilden så antar jag att man kan argumentera sakligt för de två andra ("ett av världens mest destruktiva landslag" och Grekland-grejen) även om det givetvis handlar om diskutabla slutsatser. Hur har det gått med VM-tipset förresten? Med en ganska stark övervikt för hjärtat i tippningsbesluten så är min medaljtrio Frankrike, Tyskland och Elfenbenskusten.

Hossein Nayebagha sa...

Haha, det vore i och för sig ett skönt sätt att såga Lagerbäck, men nej, bara ett misstag.

Jag erkänner att jag verkligen inte gillade Sveriges 02-gäng. Hur de uppträdde i kvalspelet och så... Jag tycker det är okej att vara 'destruktiv' när man har oddsen emot sig, men att med nöd och näppe greja fantasilösa segrar mot lag som Moldavien och dylikt, det var inte min grej.

2008 var det något bättre, men att försöka lura Sveriges landslag att gå bort sig på grund av bristande tålamod känns som en hopplös taktik, särskilt med Lasse Lagerbäck som tränare för blågult.

Tipset har jag bara kommit halvvägs, men jag provade att klicka mig på den där mystiska ligafootball eller vad det heter för några veckor sen och tror att Frankrike på grund av lottningen har goda chanser att nå långt. Tyskland är ett lurigt gäng. Elfenbenskusten tror jag inte mycket på. Det vore kul om jag fick fel, men med frågetecken kring Drogba och allt, tror jag att de får nöja sig med åttondel som bäst.