lördag 12 juni 2010

TV Eye

Noteringar om VM på TV efter den första speldagen.

TV4

Jag måste tyvärr konstatera att de goda tidernas hos TV4 nu är över. Jag tycker att de hade en bra studio för fyra år sen som de aldrig fick cred för, mycket tack vare Ola Wenström. De första åren när Peppe Eng ledde studion var TV4 en mycket grabbig och pinsam kanal när det kom till att bevaka fotboll, men Ola blev snabbt vuxen och funkade jättebra som programledare. Även om gästerna inte alltid var kanon så blev det ändå ganska bra. Det var en skön stämning. Avslappnat, och när Hasse Backe var där så blev det mindre klyschor och mer konkreta kommentarer. Mellan 2004 och 2008 sopade TV4 mattan med SVT:s ofta bedrövliga arrangemang. Det fick de aldrig någon uppskattning för. Jag älskar icke-kommersiell TV men att SVT får så mycket gratis uppskattning när de uppenbarligen missköter det de gör är jävligt synd. Det var alltid på förhand bestämt att SVT var en bra kanal och TV4 en löjlig sådan.

Så, vad har ändrats nu?

Jo, den oerhört påfrestande programledaren Peter Jihde har återvänt till TV4 (från SVT förstås, som skulle vara så jävla fantastisk på allt). Det är väl egentligen tillräckligt för att beskriva det hela. Peter Jihde tar sig själv på för stort allvar helt enkelt. Det kan man göra även om man är en sprattelgubbe. Jag vet inte vad som hände. Under VM 2002 tyckte jag att han var kanon. Två år senare ville jag spy när jag såg honom. Vet inte om det var jag eller han som ändrades. Hans stil kanske bara höll en gång.

Nästa?

Anders Andersson. Herregud vilken färglös mes. Pallar inte experter som tar så långt tid på sig att säga så lite.

Det enda som är bra är förstås att Hasse Backe är tillbaka. Han tränar ett läsklag, men som bisittare eller expertkommentator är han perfekt.

Han har däremot lite märkliga åsikter. Väldigt märkliga åsikter om fotboll.

Han anser på allvar att det förutom Julio Cesar inte existerar bättre målvakter i VM än de som England förfogar över.

Han anser att Nederländerna och Frankrike är VM:s två bästa lag. Han menar att folk alltid glömmer och underskattar Holland (men som jag skrev i mitt förra inlägg - det är ju precis tvärtom) men jag undrar om han verkligen har tittat på deras trupp. Frankrike vet jag sen inte vad han ser i. Men det sa han inget om överhuvudtaget så jag vet inte vad han syftar på.

SVT

... Men han kanske syftar på det som André Pops och gänget på SVT gjorde: Frankrikes alla "superstjärnor". Det var lite svårt att hålla sig för skratt när Poppen konstaterade att man ju såg på bilderna från de upphängda matchtröjorna i det franska omklädningsrummet att det finns "superstjärnor" på varenda position. Det var ju precis det man inte såg!

Är Toulalan en superstjärna? Är Sagna en superstjärna? Diaby? Gignac? Lloris? Gouvou?

Det finns bara två superstjärnor i det franska laget och det är Henry och Ribery. Gourcuff kan bli det snart, men riktigt där är han inte än. Och då lever Henry ändå mest på sitt namn anno 2010.

Gallas, Anelka och Malouda kan med en snäll tolkning också räknas dit, jag kan köpa det, men att Frankrike skulle vara iögonfallande stjärnspäckat det här året är inget annat än ett stort skämt.

Men det var SVT-studions tes hela kvällen. Att Frankrike är ofattbart bra och det borde inte gå att misslyckas med ett sånt landslag.

Självklart underpresterar dem, men det borde vara rätt uppenbart för de flesta att den här truppen har ingenting att komma med jämfört med det som Frankrike hade vid sekelskiftet.

Med det sagt så var själva matchstudion rätt så okej. Jag har tidigare varit väldigt kritisk mot Pops och tycker fortfarande att han är för inkompetent för att till exempel leda en VM-krönika, men som programledare antar jag att han funkar. Själva åsikterna är som sagt miffo, men i övrigt klarar han sig. Särskilt efter att man har fått utstå Jihde.

Betyget sänks däremot lite av att rit-Ola är med. Jag är ledsen för att bedriva en hatkampanj mot honom på den här bloggen, men det är inte mitt fel att han utstrålar sån brist på koll om det som han pratar om. Och jag tycker det är tragiskt att det sitter så många personer i det här landet som utan förklaring menar att Bosse Pettersson är ett skämt till fotbollstyckare, men hyllar Ola Andersson som en kunnig expert. Bara för att Bosse P inte snackar skit. Han är den han är och försöker inte låta större. Då kan Ola som ofta inte har något att komma med plocka fram sin ritpenna för att markera att han är värsta analytikern och tittarna köper det med hull och hår, tydligen. Oj vad han ständigt ser bortkommen ut när han ska prata lite fotboll. Och hans analyser är kanske bättre än ingenting, men de är ofta rätt vinklade för att passa något som han säger, men som kanske inte i alla lägen är helt sant.

Helhetsbetyget sänks ytterligare av att det där magasinet är efter ett avsnitt helt bedrövligt. Jag menar, vad var meningen med det totala fokuset på Peter Forsbergs relation till fotboll? Hans kärlek för Spurs och Lineker och allt det där (och snälla SVT, fatta för en gångs skull att alla bilder som finns på Gary Lineker i ett VM-slutspel inte nödvändigtvis kommer från VM 86 där han blev skyttekung)...

Och Markus Johanesson är ungefär lika färglös som Anders Andersson.

Kontentan är att TV4 och SVT är nu ungefär lika dåliga. Lite synd eftersom de annars hade turats om att vara bra eller "okej". Nu är båda bara mediokra.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Jakob sa...

Ola Andersson överträffade sig själv inför Argentina-Nigeria. Han "trodde att Veron skulle vara speluppläggaren på mitten" (med Mascherano som enda övriga alternativ). Han ironiserade över att Aiyegbeni spelat i "ungefär 100 klubbar i Premier League" (han har representerat tre PL-klubbar) och talade allmänt nedlåtande om Nigeria som ett amatörgäng som på sin höjd kunde vara ett lustigt inslag i VM. Kanske landade hans retorik oavsiktligt fel, kanske har han riktlinjer från SVT att hålla analyserna på enklast möjliga nivå, kanske är han inte bättre än så på vad han sysslar med.

Hossein Nayebagha sa...

Haha... Jag missade nog den kommentaren.

Verkar vara lite upp och ner med förväntningarna på Nigeria. Vissa räknar kallt med att de blir tvåa för att de är "Nigeria" (= var bra 1994-1998), medan andra förväntade sig att det skulle bli överkörning av Argentina.

Ola vet sällan vad han sysslar med. Han kan säkert lite fotbollstaktik, men jag kan inte säga något om hur han använder det eftersom jag inte är någon taktiker. Men oftast tycker man bara synd om honom. Han vill, men det går inte.