söndag 27 juni 2010

Shit is big, but don't make shit bigger than it is

Vad svamlar Erik Niva om i den här krönikan?

Var det här den viktigaste matchen någonsin för Afrikansk fotboll?

Nigger, come on...

Var det större än Kameruns bedrifter i VM 1990?

Nigger, please...

Jag har haft en del negativa synpunkter på Nivas åsikter tidigare, men aldrig har jag känt att det funnits en sån här grad av självbedrägeri hos den guldklimpen.

Jag skulle vilja hävda att Ghanas seger inte ens var särskilt viktig överhuvudtaget sett ur Afrikaperspektivet. Det viktigaste de har gjort för Afrika i den här turneringen är att ta sig vidare från gruppspelet. Hade de inte gjort det hade det talas om ett praktfiasko, med viss rätt. Men om de sen åker ur i åttondelen eller kvarten är precis som det låter spontant bara en fråga om gradskillnad.

När Ghana har tagit sig till semifinal och därmed blivit historiskt, då kan man komma tillbaka och börja jämföra med Kamerun 1990. Men inte ens då, anser jag, att det når upp till Kamerun. Det vore rätt stort, men att 20 år efter genombrottet ta sig ett steg längre än Kamerun räcker inte för mig. Det finns ingen enorm skrällfaktor att tala om heller. Redan för åtta år sen var ju Senegal ytterst nära att ta det där steget. Afrika i semi vore ett steg framåt men ingen chock. Visst, att vara en av de fyra bästa i världen är kanske otänkbart, men vi vet ju alla att VM också handlar mycket om tillfälligheter, och det skulle inte göra Ghana mer fjärderankad i praktiken än vad man kan säga om Bulgarien 94, Kroatien 98, Sydkorea eller Turkiet 02 (och antagligen Portugal 2006).

När jag på bloggen brukar tala om att hela Afrika står för evigt i skuld till Kamerun, så ska det tas med glimten i ögat. Men om vi ska vara seriösa så var deras kvartsfinalsplats i det mästerskapet sjukt stort. Afrikanska lag från söder-om-Sahara var i det skedet något av ett skämt i den internationella fotbollsvärlden. Kamerun ändrade det där över en turnering.

För att vi ska tala om ett sånt enormt genombrott krävs det att Ghana tar sig till final. I och med att de eventuellt kommer att stöta på Brasilien på vägen tror jag inte att det kommer att hända.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: