måndag 28 juni 2010

Inför: Brasilien - Chile

Okej, jag ska vara ärlig. Min fullständiga övertygelse om att Brasilien ska vinna har under dessa veckor mött på lite tveksamheter. Det är egentligen inte mycket som har förändrats. De har gjort det jag förväntade mig av dem och allt det där. Men jag anar att Carlos Dunga inte har full koll på läget. Att han inte känner sig helt lugn och så. Matchen mot Portugal imponerade föga. Och fotboll är ju full av skrällar. Det är lätt att en vilja att inte vända kappan efter vinden, att vilja se sin teori förverkligas, lätt förvandlas till envishet. Det kanske inte är så uppenbart att Brasilien vinner. De kanske får en utvisning nånstans och tappar en match.

Så det är lika bra att säga det nu istället. Brasilien är fortfarande min klara favorit till guldet, men det här är fotboll och inte basket. Marginalerna är mycket mindre. Shit happens. Det finns ett mentalt spel som kan knäcka de annars så tuffa brassarna.

Chile?

De har ju några avstängningar men i det stora hela är det en lagmaskin. Jag tror inte att de ens klarar av att föra Brasilien till förlängning. Men som det ser ut nu har större under skett. Spanien hamnade i ett ordentligt press innan halvtabben gav David Villa läget. Tänk om de kör samma taktik med Brasilien och får in ett mål efter fem minuter...

Då kanske Brasilien kan ånga på och kallt räkna med det ineffektiva Chile bränner en massa vassa kontringar.

Tips: 3-1

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: