söndag 13 juni 2010

"Inför VM": Grupp G

Min solklara favorit till guldet har hamnat i en mardrömsgrupp, undantaget gruppens "fjärdelag", men kommer ändå att vinna alla matcher som de behöver vinna. Brasilien, alltså, är inte lika stjärnspäckat som fyra år sen, men har nu äntligen en bra målvakt, ett bra försvar, ett tungt mittfält och en måltjuv av rang. Man kan tycka att det finns en viss brist på offensiva kreativa mittfältare på riktigt, riktigt, hög nivå, bortsett från Kaká, men det där med kreativitet i ett brasselandslag är ju liksom ingen bristvara. Det finns hos nästan varenda spelare i truppen.

Det är alltså framförallt tyngden som skiljer Brasilien från Spanien. Det var en match made in heaven. Carlos Dunga som tränare för ett brasilianskt landslag. Det finns en del märkliga uttagningar. Julio Baptista, t ex, har knappt spelat en minut för Roma under säsongen, men spelar ändå i världens mest meriterade landslag. Men Dunga kommer att få honom att fungera. Det är jag övertygad om.

Frågetecken finns för Kaká, som trots allt har en del press på sig, men jag tror att laget klarar sig oavsett. Det kommer bli mycket svårt för något lag att göra mål mot Brasilien överhuvudtaget.

Enligt spelbolagen verkar Brasilien vara den näst största favoriten, men går man efter vad tyckarna i svensk media har att säga så är det en makalös underskattning det handlar om. Jag har aldrig varit med om det tidigare. Bokstavligen. Sen VM 1994, första turneringen där jag kunde följa försnacket (VM 90 var en introduktion i sig) har Brasilien alltid nämnts som en av de stora favoriterna. Men den här gången verkar många tycka att laget är för tråkigt eller nåt. Jag kan förstå att Spanien går före även om jag inte håller med om det, men att England nämns före ser jag som ett dåligt skämt.

Elfenbenskusten ser jag som det mest öveskattade laget i försnacket tillsammans med Serbien. Såna påståenden som att Holland vinner VM tänker jag inte ens ta med i beräkningen eftersom jag inte kan ta det på allvar. Men av de lag vars styrka har överdrivits en aning tycker jag att Elfenbenskusten delar förstaplatsen med serberna.

De har absolut ett av de mest intressanta lagen i turneringen, men det har talats om semifinaler och i enstaka fall till och med guld, och riktigt så smarrigt är det ju inte. Och hur kommer det sig till exempel att en spelare som Eboue beskrivs som ett skämt i PL men som en stark tillgång för Elfenbenskusten?

Fast det skulle vara fantastiskt att se en match mellan dem och Spanien. Jag har varit mycket inne på hur Spanien kan manövreras bort taktiskt men glömt bort tanken på hur de reagerar på ett gäng tunga köttare som Elfenbenskusten.

En del av köttandet försvinner i samband med Drogbas problem. Det är bara armen, men om det finns nån anfallare vars armar betyder en hel del så är det Didier Drogba.

Portugal har det varit komiskt tyst om med tanke på hur det annars har låtit de senaste 10 åren. Men det är jag bara nöjd med. Portugal har aldrig varit ett lag för att vinna ett VM och den här gången känns de iskalla efter kvalet som de gjorde. I det här relativt lilla landet är det mest brassevärvningar som man kan använda för att fylla de luckor som uppstår under generationsväxlingar. Några nya inhemska superstjärnor är det inte tal om.

Nani har fått något av ett genombrott i klubblaget den här säsongen, men så gick ju han sönder precis för nån vecka sen.

I försvaret har man Ricardo Carvalho och Pepe som de stora namnen. Den förstnämnde är quality medan Pepe inte direkt inger förtroende defensivt. En typisk Real Madrid-försvarare. Miguel känns väldigt anonym anno 2010. Bruno Alves hade förmodligen inte platsat i ett bättre landslag.

Mittfältet? Raul Meireles är kompetent nog för att räknas som ett tillskott sen fyra år sen. Simão är inte så jättehet. Deco är kall. Resten är rätt så mediokra.

Cristiano Ronaldo som jag räknar som en ytteranfallare sägs kunna göra vad som helst på egen hand, men om det var sant hade Real Madrid inte åkt ur Champions i åttondelen, och de hade inte heller blivit totalförnedrade i El Clasico. Han kan göra mycket, men inte vad som helst.

Och så strikern... Positionen där portugiserna charmigt nog aldrig lyckas hitta en vettig kille till. Pauleta stänkte in målen mot sämre mostånd men kunde aldrig lyfta när det verkligen gällde. Lösningen? En 33-årig brasse vid namn Liedson. Kan inte säga så mycket om mannen. Han verkar vara skaplig och har ändå en okej uppbackning. Men någon Eusebio är det inte tal om här. Portugal kommer att åka ur senast i åttondelen. Allt annat betraktar jag som en succé.

Det som talar för att Portugal kan ta andraplatsen är två saker. Det ena är att de är fullt kapabla till att plocka poäng (eller rentav vinna) mot Elfenbenskusten. Sen får dem "derbyt" mto Brasilien i sista omgången. Det är möjligt att Dungas gäng då kommer att vila många spelare inför slutspelet. Det ger Portugal en möjlighet som Elfenbenskusten saknar.

Även bortsett från det så är Portugal ett lag vars spel passar bra mot sämre lag. Även om de förmodligen inte är ett bättre lag än Elfenbenskusten, tror jag det är möjligt att de kan spöa Nordkorea med större siffror än afrikanerna. Och en målskillnadsaffär är en mycket möjlig utgång.

Och så Nordkorea alltså. Stackars Nordkorea som kommer att bli en slagpåse. Jag såg lagets sista match mot Saudiarabien i Riyadh där de säkrade sin VM-plats, och av det jag såg handlar det om ett hårt arbetande lag. Som ändå släppte till några rejäla chanser till Saudiarabien utan att skapa nåt själv. Och om det är sanningen mot Saudiarabien, vad kan man då uträtta mot Brasilien, Portugal och Elfenbenskusten? Inte mycket.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: