lördag 5 juni 2010

Inför VM: Grupp A

Mindre än en vecka kvar till VM är det dags att titta på grupperna och analysera förutsättningarna. Det ska sägas att det finns 32 lag att bevaka, vilket innebär uppemot 100 genrep, massvis med nyheter om trupputtagningar och så vidare, vilket innebär att det är ett jobb att känna till alla detaljer kring varje landslag. Jag får inte betalt för att driva den här bloggen, så det här handlar inte om någon rapportering eller ett ordentligt analys av alla lagen. Ta det mer som försnack. Målet är att gå igenom en grupp per dag och därefter antingen skjuta in de resterande grupperna till en dubbel, eller att de sista grupperna överlappar VM-premiären.

* * *

Jag är osäker på om det finns någon majoritetsresonmang om den här gruppens karaktär, men i mitt tycke är det en ganska svår grupp för hemmanationen jämfört med vad Tyskland fick 2006, vad Sydkorea och Japan fick 2002 och vad Frankrike fick 1998.

Det enda lag som drar ner gruppens betyg lite är hemmanationen själv. Det säger en del.

Mexiko har just nu ett gott rykte efter överkörningen av Italien, men min policy är att vänskapsmatcher inte betyder något.

Mexiko är ett svårtippat landslag eftersom en stor del av truppen kommer från den mexikanska ligan som jag absolut inte har någon koll på. Det jag vet är att Mexiko har gått vidare från gruppspel fyra gånger i rad, och att detta statistiskt är en bedrift som bara tre andra nationer (de historiskt tre största) har lyckats med. I övrigt förblir laget en doldis, men på grund av lottningen är risken att sviten nu bryts.

Uruguay gör blott sitt andra VM de senaste 16 åren. Man var ett mål från avancemang förra gången (2002) och har en oerhört intressant offensiv i Diego Forlan och Luis Suarez. På mittfältet har man bland andra Napolis Walter Gargano som kan bli en positiv överraskning för svensk media som nuförtiden mer eller mindre slutat bevaka den italienska ligan. I försvaret finns veteranen Diego Lugano; en mer stilig variant av Marco Materazzi. Sist men inte minst Edinson Cavani, den 23-årige anfallaren som tack och lov visat sig vara mer än bara en lovande spelare i och med en framgångsrik säsong i Palermo.

Laget kommer till Sydafrika efter ett mycket starkt avslut i kvalet, och även om det är mer än ett halvår sen, kan man tänka sig att det för med sig lite positiva vibbar. Jag kan mycket väl se att man går obesegrade ur gruppen. Hur mycket det räcker återstår att se.

Hemmanationen Sydafrika ger jag inte mycket för. Som jag sagt tidigare, har jag alltid sett Sydafrika som ett karaktärslöst land ur fotbollsperspektiv, eftersom de på grund av sin historia ger samma tröttsamma rugbyvibbar som Australien och Nya Zeeland. Ett land som på grund av sin position inom populärkulturen har ett starkare band till västvärlden än vad man kan säga om till exempel Kamerun eller Nigeria. En mellanhand när Europa och USA ska försöka få in "Afrika" i världen. Om MTV någon gång skulle få för sig att hålla någon av sina galor i Afrika så skulle de vända sig till Sydafrika. Och om FIFA någon gång för för sig att VM ska spelas i Afrika - som de gjorde för sex år sen eller vad det var - då väljer de såklart Sydafrika.

Fotbollsmässigt hade jag lätt dömt ut laget om det inte var för att de har hemmaplan. Det ger både hemmafördel och eventuellt domarfördel. Spontant tror jag ändå att de åker. Jag vet inte om eventuella domarfördelar ens räcker, liksom. I alla fall i EM visade det ju sig att det går för domarna att inte skicka hemmanationer vidare till slutspelet.

Och så Frankrike. Mysteriet Frankrike som jag sedan 2004 alltid rankar lägre än vad media gör. Jag vet inte om jag har rätt, men EM 2004 och 2008 visade det. Hur de sen kunde nå VM-final för fyra år sen vet nog ingen. Det var välförtjänt då när det hände, men varken före eller efter har det funnits något som tydigt på att Frankrike är ett av världens bästa landslag.

Man kan hursomhelst konstatera att deras trupp inte har särskilt många stjärnor i rätt ålder. Henry passerade sitt bäst-före-datum för ett bra tag sen och det enda som talar för att han kommer att gå bra är att han har fått vila en hel del i sin sista säsong hos Barca.

Det är egentligen bara Ribery som är ett jättenamn, följt av Malouda. Gourcuff har varit het den gångna säsongen men han är ju fortfarande en talang som har en del att bevisa i dessa stora sammanhang. Sen finns det förstös en drös med dugliga spelare som Evra, Sagna, Abidal, Gouvou och så vidare, men det är inte den typen av spelare som lyfter ett lag av Frankrikes kaliber.

På pappret har man ändå bästa laget i gruppen och Domenechs tråkfotboll kanske kan räcka till att neutralisera Uruguays luriga offensiv. Jag tror att Frankrike går vidare, men blir inte ett dugg förvånad om man åker ur. Det som ser bra ut är att man möter tvåan i det relativt svaga Grupp B om man lyckas vinna gruppen. Går allt som vi väntar oss kan det sen bli ännu en överkomlig motståndare i kvarten. Så det kan bli en kosmetisk succé hur illa det än ser ut just nu.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: