torsdag 17 juni 2010

Krydda eller gift?

Vilken travesti. Vilken arrogans. Vilken bedrövlig fotboll.

Frankrike är tveklöst världens mest underpresterande landslag de senaste 20 åren, om vi ser till perioden 2008-2010. Jag försvarade dem en hel del under EM för att jag fortfarande tycker att de hade en hel del otur men det här var bara för sorgligt och jag tycker synd om de få spelare som verkar bry sig; typ Evra och Toulalan.

Innan matchen sa jag till en kompis att Frankrikes matcher är extra roliga eftersom de spelar så sjukt bedrövligt. Att det ger matcherna en extra krydda som man saknar hos lag som Argentina och Nederländerna som normalt går in i turneringen med en explosiv seger. Men nu när Frankrike är ute ur VM är det inte riktigt lika roligt. Det är fullständigt tragiskt. Visst är det här inte den bästa franska truppen någonsin, men på pappret är de bättre än både Uruguay och Mexiko. De skapar knappt en vettig målchans på hela matchen och är alltid så provocerande dåliga och eller arroganta. Målet må ha varit offside, men man ska inte spela på såna marginaler. Straffen söktes, men vad fan sysslar Abidal med. Nu har han i två raka turneringar definitivt skickat bort Frankrike ur turneringen.

Men det är ju såklart inte hans fel. Jag vet inte vems fel det är. Antagligen Domenech. Men jag menar, var fan är karaktären hos dessa proffs? Kan de inte hålla en lägsta nivå även om gruppdynamiken inte fungerar? Det hela är bara så jävla skamligt att jag mår illa. Laurent Blanc kommer säkert och reder ut det någorlunda, men detta pinsamma framträdande kommer att för evigt vara skrivet i historieböckerna. Varje gång man tror att de inte kan sjunka lägre, så gör det just det. Usch och fy... Trösten är att jag har blivit så van vid det här att jag känner mig lagom irriterad. Det är ändå inte lika hopplöst som Kamerunepisoden.

Det som är nästan läskigt är att Frankrike var en lyckad straffsparksläggning från att bli världsmästare för fyra år sen. Även då med Monsieur Raymond Domenech.

Stackars Ray som jag faktiskt gillar som figur, men grävde han sin egen grav här eller? Hursomhelst är de flesta av spelarna medskyldiga.

* * *

Och till sist kan vi också konstatera att VM är en stor framgång för den amerikanska kontinenten. Mexiko är i praktiken vidare och USA bör nog hänga med. Som de brukar. Mindre vanligt är det faktum att alla de fem sydamerikanska länderna lär gå vidare. Man ska i och för sig inte ta ut Paraguay och Chiles avancemang för givet, men de är båda stora favoriter att gå vidare i sina respektive grupper.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: