onsdag 23 juni 2010

Ghana gjorde det igen... Men det var rätt korkat

Efter första halvlek var Ghana mina hjältar som skulle svara på den tjatiga tyskonanin, visa att en förlust för dem inte ska tas ut i förskott. Efter andra halvlek var jag bara förbannad på dem. Vad fan sysslade dem med? Gav upp sitt anfallsspel nästan helt och började trilla boll på egen planhalva. Kanske var det lite befogat när Australien ledde med 2-0, men om de nu var så snabba på att reagera efter det resultatet, varför var de då inte lika snabba på att reagera när Marko Panetlic reducerade för serberna?

Där var de jävligt illa ute. Det tog lång tid för Chris och Glenn att fatta det och de misinformerade tittarna percis som de själva och deras kollegor brukar göra. Noll koll på den enkla matematiken. När reduceringen kom började de svamla om att nu minsann såg det ännu bättre ut och det var bara att rulla klart matchen. Först tio minuter senare inser Chris att Serbien har drömläge. Tragiskt.

Så i efterhand kan man ju säga att detta Ghana hade en jävla tur ikväll. Men de förtjänar det. Jag hade på känn redan innan VM att de skulle besegra Serbien i premiären och efter att ha sett den matchen var det uppenbart att det är gruppens andra bästa lag. Om de bara lärde sig ta vara på sina chanser så... Då hade de kunnat gå riktigt, riktigt, långt i den här turneringen. Nu tror jag att det blir respass antingen mot USA eller matchen efter. Kom ihåg att de bara gjort två straffmål hittills.

Serbien? Inför matchen hade det inte förvånat mig om de torskat eller fått kryss, men efter de första 20 minuterna var jag helt övertygad om att de skulle göra det första målet. Men det kom aldrig. De missade sina chanser och det var väl lite olycksbådande när Antic plockade ut självaste Krasic? Jag lever i alla fall lite kvar med juggeassociationerna och tänker att fysiska lag passar dem illa. De som följer det landslaget lite mer nära kan säga att det inte är som de gamla goda tiderna med otuffa artister, men lite måste det ändå ligga i det. De må ha ett par riktiga tuffingar i backlinjen, men längre fram blev det ju precis som man kunde tänka sig; de torskade mot Ghana och framförallt det tunga Australien.

Åttondelarna återkommer jag till senare.

Övrigt:

Man kan bara hoppas att det här kommer fram, men SVT tycker i alla fall inte att Algeriet är värt att tas på allvar. Så man kollar på matchrapporten och talar om lagkapten Yahias "spottloska" (jag tror för övrigt inte att det var en medveten spottloska) för att denne felaktigt fick ett röttkort av den belgiske domaren. I hans ögon är araber bara araber och det är svårt att skilja dem åt. Kanske hade jag kunnat råka ut för något liknande om jag var domare, jag vet inte, men det är ändå genant. Yahia kom alltså fram för att hindra sina kamrater som skrek åt domaren, och som belöning fick han en varning och därmed rött kort. Det spelade ju ingen större roll rent sportsligt när det skedde, men wow... Man tänker genast på Bosse Karlsson i VM 1994 när han felaktigt varnade Sunday Oliseh i gruppmatchen mot Argentina.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Ibrahim sa...

Håller med dig om att Ghana var nära spela bort sig själva igår...Dock tror jag de har god chans mot USA.

/Ibou

Hossein Nayebagha sa...

Med tanke på att Algeriet skapade en massa chanser mot USA så är det klart att Ghana lär rada upp chanser som vanligt och har på så sätt en god chans. De borde vara rätt klara favoriter, men det är deras oförmåga att göra mål av sina chanser som oroar mig.