onsdag 16 juni 2010

"Inför" VM - Grupp H

I min iver att poängtera Brasiliens styrka i och med att Spanien har blivit en sån stark favorit till VM-guldet här i Sverige, kan det vara så att jag gett intrycket att jag underskattar Del Bosques lag.

Så är det inte riktigt. Jag tycker att Spanien är ett grymt lag för närvarande som kommer att vara skitjobbigt att möta. När de får igång sitt passningsspel så blir det inte roligt och det är väl egentligen inte direkt så att de behöver "komma igång" med nåt där. Det är så pass skickliga bollirare att det kommer att gå undan redan från början.

Med den fantastiske Gerard Pique med i landslaget nu har de också ett skapligt försvar.

Jag tror också att Spanien kommer att nå finalen, även om jag i senaste inlägget fick det uppenbarat för mig att det vore nåt alldeles extra om Spanien fick möta Elfenbenskusten. Då kanske de åker ur redan i åttondelen. Men annars har jag kollat på trädet och jag tror att de flesta lagen inte kommer att kunna rubba Spanien.

Ändå är jag alltså övertygad om att Brasilien kommer att få Spanien på fall, om inte något annat lag gör det före. För Spanien har en svaghet.

Det är precis som med Barcelona. Fotboll är en vacker sport, men den som vill vinna måste vara beredd att kriga när det går emot, och på den fronten är Spanien en munsbit för det lag som lyckas hitta motgiftet till deras kortpassningsspel.

Det gör ont att möta Brasilien. Det gör inte ont att möta Spanien. Det är min ekvation.

Annars har väl den här gruppen den största bredden av alla i det här mästerskapet? Honduras som räknas som det svagaste laget i gruppen är ett av VM:s mest intressanta, med tanke på att de har många duktiga killar från framförallt Italien men även ett par i England och Spanien, och det faktum att det är ett landslag på frammarsch sett över ett längre perspektiv. När jag var en liten pojke var Honduras ett blåbärsgäng, en bananrepublik från centralamerika, som man inte kunde ta på allvar. Men på 2000-talet har man kommit ett steg närmre de bästa i sin konfederation och till slut lyckades man direktkvala in i höstas. Hur bra de förhåller sig till resten av gruppen återstår att se, men jag skulle verkligen inte räkna med att de kommer att utmärka sig som nivån sämare än resten.

Osäkerheten kring Honduras hänger också ihop med att Chile känns väldigt anonymt för mig. Alexis Sanchez är såklart en mycket vass anfallare, men många av de andra håller till i Spanien och andra länder som jag inte följer lika noga. Chile gjorde ett mycket bra kval men jag minns ju att Paraguay och Ecuador emellanåt har svikit i själva slutspelet efter att ha gått ungefär lika bra i kvalet.

Allt som allt får nog Bieslas gäng räknas som knappa favoriter till andraplatsen bakom Spanien.

Schweiz har den senaste femårsperioden varit ett av de mest intressanta lagen i Europa på grund av den nya unga generationen som man fått fram, vilket såklart är den bästa sen Chapuisat, Sforza, Knup och gänget "ägde" i början av 90-talet. Man åkte ur VM för fyra år sen utan att släppa in ett enda mål vilket bara måste vara ett rekord i sammanhanget. Det var därför som jag blev så förvånad över deras fiasko-EM på hemmaplan för två år sen.

Nu är man åter tillbaka och truppen ser fortfarande bra ut. Inte kvartsfinalbra, men åttondelbra, om man säger så. Det ska inte vara någon omöjlighet att fixa andraplatsen. Nu är jag ingen stark sympatisör av Schweiz som land av flera anledningar och halvdana europeiska landslag som klär sig i rödvitt finns det många av, så egentligen håller jag tummarna för framförallt Honduras och även Chile. Men samtidigt skulle jag se mer fram emot en åttondel mellan Brasilien-Schweiz än ett sydamerikanskt möte med Chile för Dungas mannar. Särskilt efter den grymt osexiga matchen från VM 1998 när Brasilien slog Chile väldigt klart och väldigt tidigt.

Mycket kan sen bero på vilket lag som får möta Spanien sist. Visserligen har Spanien en bra bredd i truppen och brukar oftast vinna även den sista matchen som man inte behöver, men jag tror ändå att motivation slår klass och att det kanske säger mer om till exempel Sydafrika 2002 eller Grekland 2008.

Dessvärre kommer jag inte ihåg vilket lag det var som skulle möta Spanien sist, men jag är nästan säker på att det är Chile.

Inga kommentarer: