fredag 23 juli 2010

22. Nya Zeeland

Sågades av mig som VM:s sämsta lag på förhand. Åkte ut obesegrat. Humor.

Men jag tänker inte ta tillbaka det jag skrev. Fortfarande känns Nya Zeeland som VM:s sämsta lag om vi tar in att Nordkorea hade grymt svåra motståndare. Jag borde beundra dem för att de kämpade sig kvar i sina matcher, men nej, jag kan bara inte känna det innerst inne. Det var bara skitfotboll. Ibland hade man flyt och andra gånger var motståndarna (Italien) bara pinsamma. Man bör alltid stödja underdogsen, men i det här fallet känner jag att länder som Nya Zeeland redan får ett slags stöd som ett Ecuador eller Bahrain bara skulle kunna drömma om. "Undrar varför".

Irritationen kom också av att kaptenen Ryan Nelsen ansåg att de hade blivit helt rånade mot Italien. Att de inte bara fick en felaktig straff emot sig (enligt hans syn, men jag kan definitivt förstå hans reaktion på den) utan också att Italien fick med sig alla frisparkar och så vidare. Det sistnämnda är svår att hålla med om med tanke på slakten av de italienska spelarna som vi fick se i matchens inledning, när domaren inte vågade förstöra matchen med en massa kort.

Annars känns det som att det inte finns så mycket att säga. Man kom, man spelade usel fotboll (helt enligt resurserna) och åkte hem obesegrade. Man borde kanske ha fått tre uddamålsnederlag efter sig sett till spelet, men jag vet inte om det hade gjort någon skillnad. Hade känts likadant.

Siffror:

0 vinst
3 oavgjorda
0 förlust

2 gjorda mål

2 insläppta mål

---

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Jakob sa...

Som supporter till ett lag tränat av Sam Allardyce känner jag min grötfotboll väl, och jag överraskades av att Nya Zeeland, efter sina resurser, faktiskt spelade bättre än befarat. De kom till ordentliga inlägg och försökte spela genom mitten lite då och då snarare än det våldsamma tjongande som åtminstone jag hade förväntat mig. Om Nelsen, sådär brukar det väl låta om alla fotbollsspelare? Jag tycker aldrig att man hör någon, vare sig man letar bland segrare eller förlorare, som inte tycker att deras lag missgynnades av domaren.

Intressant grepp med en sån här lagranking förresten, ska bli spännande att se hur du placerar Holland!

Hossein Nayebagha sa...

De hade varit charmigare om de faktiskt kört den där gamla skolans tjongfotboll. Fast jag har en känsla av att jag ändå sågat dem.

Nelsen... Absolut. Men jag kände att det i sitt sammanhang fick ett helt annat mottagande än vad det normalt kan göra. Men när en engelsktalande vit man säger något om latinska lag, då brukar det läggas fram lite som en sanning.

Jag kan "avslöja" för dig att Holland kommer att placeras på plats nr 2 :)

D v s rankingen är den "riktiga". Om du tittar på siffrorna så är de matematiskt rangordnade. Alltså först kommer nivån, och sen siffrorna. Men de första 16 lagen är förstås alla på samma nivå (=gruppspel).

Jakob sa...

Aha, jag trodde att det var en helt subjektiv ranking av hur alla lag presterat i VM, och förväntade mig därmed Holland på typ 16: e plats :).

Hossein Nayebagha sa...

Aye. Då är man nöjd att budskapet har gått fram. Hade rankat dem högre än 16 men lägre än 8. Eller hur man nu ska uttrycka det.