torsdag 8 juli 2010

Top 10 mest anmärkningsvärda namnen

Vissa av namnen var intressanta på olika sätt utan att vara varken snygga eller fåniga. De måste också få en egen lista.

Tshabalala är diskad eftersom den blev gammal efter ett dygn.


1. Osman Chavez (HON)
Osmanska riket möter mannen som enligt vissa godtyckliga perspektiv är hela latinamerikas landsfader.

2. Tony Lochhead (NZL)
Ett urskottskt namn för en medelmåtta i VM:s mest oglamorösa lag. Hårda kanter all over, headlock.

3. Marcus Tulio Tanaka (JPN)
Jag har sedan ett par år tillbaka lärt mig att det finns japanska kvarter i São Paulo, så det är väl inte så jättekonstigt att det finns en brassjapan i laget. Ändå låter det märkligt, på ett positivt sätt.

4. Jasmin Handanovic (SLO)
Det här kräver sin förklaring. Sloveniens målvakt är alltså den ojämne Udinesekeepern Samir Handanovic. Det visar sig att Sloveniens reservmålvakt heter samma sak fast Jasmin i förnamn. Vet inte hur det funkar i Balkan, men första intrycket är att Handanovic har tagit med sin fru till truppen, och som grädde på moset är "hon" också målvakt. Borde egentligen vara diskad från listan på grund av frånvaron i de tre matcherna, men vi släpper in den med en wild card.

5. Antolin Alcaraz (PAR)
Jag kan inte ha varit den enda som kisade ögonen efter hans tröjrygg efter målet mot Italien? Alcatraz.

6. Holger Badstuber (GER)
Har varit en snackis hela våren just på grund av namnet. Gränsfall att den därmed diskades på samma grunder som Tshabalala, men jag bedömer det som att han inte riktigt nått den nivån.

7. Marek Chech (SVK)
Tänk att heta Chech och spela för Slovakien.

8. Hans Sarpei (GHA)
Tyskfödd ghanan som har ett tyskt förnamn och ett efternamn som inte låter västafrikanskt för fem öre. Snarare Östasien eller nåt. Märkligt.

9. Sokratis Papastathopoulos (GRE)
Jag erkänner att när jag såg namnet SOKRATIS på hans tröja i Genoa, visste jag inte att det var den där obskyre greken från föregående säsongen som hade ett sjukt långt efternamn som började med Papa nånting och slutade med -los. Tydligen var det bara ett sätt att förenkla för folk, eller anpassa till tröjans storlek, jag vet inte. Jag gillar i alla fall att han skiftar mellan för och efternamn. Variation berikar. Men egentligen är det väl mest kontrasten som är slående mellan hans för- och efternamn. Även om förnamnet egentligen inte är så jävla kort som det verkar.

10. Keisuke Honda (JPN)
Upptäckte honom som de flesta andra i vintras när han gick bra med CSKA. Men när han blev sådan profil nu i VM så kunde jag till slut aldrig tänka på honom utan att huvet började spela på "Little Honda" med Beach Boys.

Bänk:

Blaise Nkufo (SUI) - Det börjar så mjukt och slutar så hårt.

Marcus Hahnemann (USA) - En jänkare som heter Hahnemann i efternamn. Är han möjligen släkt med Slayergitarristen med samma namn?

Fabio Quagliarella (ITA) - När jag upptäckte honom under Torinos playoffäventyr i Serie B säsongen 2004-05 (där man till slut gick upp bara för att sen skickas ner igen p g a konkurs) antog jag bara att han var brasse.

Yasuhito Endo (JPN) - På klassiska G-funk-plattor från det tidiga 90-talet är det ständigt "indo" på tal. Kort för indonesia, vilket på ett avlägset sätt betyder marijuana. Jag tror inte att Endo har varit hög under VM, men han har så långt stått för det enda klockrena frisparksmålet.

Miroslav Stoch (SVK) - Känner ni också det?

Martin Jakubko (SVK) - Yakubu goes slovak.

Jan Kozak (SVK) - Kojak?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: