torsdag 1 juli 2010

Inför: Nederländerna - Brasilien

En klassiker byggd på tidigare möten från 1974 (2-0), 1994 (2-3) och min favorit 1998, då Kluivert kvitterade snyggt till 1-1 några minuter innan full tid, varpå holländarna vek ner sig totalt i straffdramat efteråt.

Jag brukar aldrig tänka att det ändå var så sjukt nära att Holland skulle vara i VM final 1998. Det känns så avlägset. Jag hann aldrig tänka så långt när matchen väl pågick, och hade dessutom inte hunnit teorisera sönder fotbollen så som jag har gjort nu, förstå betydelsen av en sån händelse, och så vidare.

Det kan bero på att Holland egentligen har varit långt borta från att vinna ett VM-guld efter den gyllene eran på 70-talet. Det dröjde alltså 20 år innan de fick spela semifinal igen, och efter det missade de att kvala in till Korea-Japan och slogs ut av Portugal 2006. Som alla vet var de inte med på 80-talet överhuvudtaget och 1990 blev det en dunderflopp för de då regerande Europamästarna.

Ändå kommer de alltid att nämnas som favoriter varje gång det är dags för en storturnering. Jag har tjatat rätt bra om det i bloggen och står fast vid att det är ungefär lika obefogat som att förvänta sig att England ska vinna VM eller EM.

Inför morgondagens match har de orangea faktiskt inte släppt in mål utöver två straffar under turneringen, så det blir intressant att se hur de kan handskas med ett land av Brasiliens kaliber.

Men det blir också intressant att se hur det som i mina ögon är VM:s klart starkaste försvar, kan hantera Sneijder, Robben och Van Persie.

Tips: 1-2


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: