söndag 18 juli 2010

32. Nordkorea

Om någon hade sagt innan VM att Nordkorea skulle åka hem med tre nederlag och tvåsiffrigt i kolumnen för insläppta mål, skulle ingen rycka på axlarna. Jag totalsågade laget själv i försnacket.

Men jag skulle ju ljuga lite om jag påstod att det var just det här som jag väntade mig. Att Nordkorea överhuvudtaget skulle göra mål på Brasilien - eller egentligen något annat lag - trodde jag inte alls. Jag såg framför mig en total utspelning där varje match skulle handla om kamp mot klockan.

Så blev det inte riktigt. Nordkorea började med att nolla Brasilien i första halvleken av sitt premiär och föll sedan med flaggan i topp. Man hade lite på känn att det kunde bli mycket svårare mot ett Portugal som efter 0-0 i premiären skulle ge allt för att inte bara vinna, utan vinna stort. Med den inställningen brukar nerverna kring vinstens börda minska eftersom det inte är slutmålet som för pressen med sig.

Men Nordkorea stod emot och det som framförallt var slående var att man efter de första tio minuterna började göra det som man aldrig riktigt hann med mot Brasilien - attackera. När man hade fått det bekräftat att man kunde stänga igen mot två topplag, då började man också känna att "ska vi inte ta och anfalla lite också nu när det ändå går så bra?". Det skapades en del chanser mot Portugal.

Men när det andra målet kom i andra halvlek var VM över för Nordkorea. 0-7 var väldigt onödigt och inte helt rättvist.

Den sista matchen såg jag inte så noga, så jag kan inte uttala mig kring dess detaljer. De blev hyggligt utspelade de första 20 minuterna i alla fall.

Hade man bara fått med sig en mer logisk slutresultat mot Portugal, typ 0-2, så hade det kanske inte sett så illa ut i efterhand. Nordkorea kan inte direkt åka hem som ett stolt landslag, men det var många som beundrade deras no-bullshit-attityd på plan efter den första matchen. Slutomdömet måste ändå vara att de i det stora hela rättfärdigade VM-platsen.

Siffror:

0 vinst
0 oavgjord
3 förluster

1 gjort mål

12 insläppta mål

---

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: