tisdag 6 juli 2010

Inför: Resten av skiten

It begins...

Ni vet alla vilka jag kommer att hålla på... Men det är ju samtidigt en relevant fråga... Vill man att Uruguay ska besegras av Nederländerna, om det innebär att man slipper scenariot att Tabarez och gänet förlorar en final mot Spanien eller Tyskland på straffar eller förlängning?

Jag önskar att jag kunde göra det valet först innan jag tillät mig att sitta och tokhålla på Uruguay i mötet med Nederländerna.

Dessa holländare är de minst värdiga semifinalisterna av alla dessa fyra lag, så jag kommer i varje match att hålla på deras motståndare, oavsett om det blir final eller bronsmatch. Jag har nog redan gått igenom varför längre ner.

Spanien har varit rätt blaha att skåda, men det blir roligt att se dem nu spela en match där de inte är stora favoriter.

Tyskland har börjat bli så älskat av alla att man känner på sig att någon kommer pysa ballongen med en nål snart. De har spelat en mycket sevärd fotboll, som kombinerar hjärna och hjärta. Men jag är helt anti-Schweinsteiger nu efter hans utlägg om hur argentinare fungerar. Och så avskyr jag deras falska rikskansler Angela Merkel. De får säga vad de vill om hennes Energie Cottbus-sympatier... Jag är hundra procent övertygad om att hon inte riktigt förstår sig på det här vackra spelet. Jag vet därmed inte vilka jag ska hålla på i deras semifinal.

En sak som är säkert är att Spanien-Nederländerna vore en jävligt intetsägande final. Ingen historia whatsoever. Har de överhuvudtaget mötts i mästerskapssammanhang tidigare? Det är bättre än att se ett mussepigglag som Japan eller USA i en final, men ändå... Om vi bortser från Uruguay så vore Nederländerna-Tyskland att föredra.

Hur det slutar?

Om jag höll på oranje, kanske jag skulle sett Uruguay som ett mer allvarligt hot. Man överskattar alltid motståndaren som man inte håller på. Men om jag ska försöka vara neutral så tror jag att avsaknaden av Luis Suarez blir för stor. Cavani är ett vasst kontringsvapen, men han kan inte göra lika mycket på egen hand som Suarez. Han kommer att ösa på och försöka nå fram till bollarna, och antingen gör han mål, eller så är anfallet över rätt omgående. Suarez kan med sin teknik och sina skruvade skott sysselsätta motståndarförsvaret på ett bättre sätt.

Man saknar dessutom Diego Lugano och ett par andra namn. Uruguay jobbar sjukt hårt i sina matcher. Såna lag får ju det alltid emot sig att ha gått igenom en riktig långkörare i matchen innan. Trötthet och skador och avstängningar som nästan kommer på köpet med spelstilen.

Det känns som att Uruguays chans kan vara att man vågar utmana det holländska försvaret på allvar. Går åt deras svaghetspunkt istället för att försöka organisera ut offensiven som trots allt är en av de bättre i världen. Finns det en svaghet, så ska man försöka utnyttja det. Med det menar jag inte tokanfall. Men försök håll bollen på deras planhalva. Förvirra backlinjen. Låt dem ta några dumma frisparkar eller nåt.

Tyskland-Spanien?

Paraguay och Chile har på olika sätt utmanat det spanska försvaret och lyckats väldigt bra. Då kan man kanske ana att det inte blir så mycket roligare för Spanien om Klose och Podolski är på rätt humör - vilket de alltid är i landslaget.

Gör inte Spanien det första målet, är de toast. Antingen kontras de sönder vid ställning 1-0, eller så blir det 0-0 och straffar. Och där kan jag nästan garantera att det blir Tyskland som tar hem det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: