onsdag 7 juli 2010

We wuz robbed

Suck. Nu måste jag hålla på gull-Spanien för att det ska bli lite rättvisa i det här mästerskapet, som blivit lite av en besvikelse på slutet. Att Nederländerna är i final är ett skämt. Om de vinner turneringen är det ett hån mot fotbollen.

Vi vet redan att vad som än händer så får vi en ny nation till den speciella familjen av få utvalda som någonsin har vunnit ett VM-guld. Vilket jag tycker är negativt snarare än positivt, konservativ som jag är när det kommer till fotboll.

Besvikelsen handlar om att så många tunga matcher har slutat redan efter 90 minuter. Jag saknar hettan som en förlängning för med sig. Att vinna VM ska utsätta en för såna prövningar. Man ska lida som fan minst en gång i turneringen. Men varken Spanien eller Nederländerna har behövt göra det.

När jag talar om rättvisan i en spansk seger så syftar jag på att de är i finalen för att de har gjort en del bra matcher. Mot Portugal och ikväll mot Tyskland. Deras seger idag finns inte så mycket att invända emot. Det kunde ha gått andra hållet, men de skapade sina chanser och tryckte stundtals ner Tyskland.

Och en klen tröst är att de har gjort det på ett sätt som inte lever upp till deras gull-rykte. One-nil-Arsenal, typ.

Men alltså, Nederländerna-Spanien... Det må vara en ordentlig final på så sätt att den är rik på tradition och allt det där, men av alla de lagen som skulle kunna spela en VM-final då och då, så måste det här vara den osexigaste av alla. Inga interna uppgörelser från förr, inga fotbollskulturella jättekontraster.

Den som är desperat får söka sig till 1600-talet när den spanska monarkin misslyckades med försöket att ta över de norra delarna av dagens Nederländerna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: