fredag 23 juli 2010

23. Serbien

Serbien blev alltså en i raden av europeiska lag bakom de riktigt stora som åkte ut på en seger och två förluster, men till skillnad från de andra hade man ett väldigt spännande lag och sortin är förstås en stor besvikelse.

Kanske lite större än vad den borde vara. Serbien var ett av VM:s mest upphaussade lag. Många förväntade sig minst en kvartsfinalplats för en stark startelva, men jag hade på känn att de skulle få det svårt att kan i efterhand konstatera att Serbien kanske var det lag som i det stora hela presterade precis det som jag förväntade mig av dem, även om jag hade mina reservationer.

Jag förväntade mig att de skulle få svårt mot Ghana med dess starka fysik (och uppenbarligen helt fenomenala spelsinnen). De förlorade med 0-1.

Jag förväntade mig att de skulle kunna ordna ett kryss mot ett traditionellt mer antitetiskt Tyskland. De vann med 1-0 efter en billig utvisning.

Jag förväntade mig att Australien med ett ännu starkare fysiskt spel än Ghana skulle kötta på ordentligt och ordna typ kryss. Australien vann med 2-1.

Med det sagt så hade jag inte räknat med att Australien skulle vara så ute ur det hela inför matchen, så när det väl hände blev jag väldigt förvånad. Det är svårt att fatta att serberna gav bort en sån gyllene chans att ta sig vidare från ett gruppspel för första gången sedan 1998 (som Jugoslavien). Som matchen såg ut borde man ha tagit ledningen i första halvlek. Det som hände efteråt var logiskt.

Överlag tycker jag att det var logiskt att laget inte gick vidare. Man förtjänade inte att vinna mot Ghana som jag ser det, och mot Tyskland var man ordentligt pressade trots numerärt överläge. Tre poäng är en vettig utdelning, även om det kanske istället borde ha handlat om tre kryss.

Det allra märkligaste annars med Serbien var väl att de upprepade helt galna handssituationer, med Kuzmanovic mot Ghana följt av Vidic mot Tyskland. Exakt vad protesterade Kuzmanovic mot när första straffen kom? Vad tänkte han? Och vad i helvete tänkte Vidic i omgången därpå? Det var ett sjukt fenomen och ett ont tecken för de serbiska fansen. Det var som att det låg i luften hela tiden att det här bara inte skulle bli deras VM.

Siffror:

1 seger
0 oavgjorda
2 förluster

2 gjorda mål

3 insläppta mål

---

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: