måndag 12 juli 2010

VM är över... Men inte på Notti Magiche

Whoa... Holland gjorde sitt bästa match i hela turneringen och borde ju nästan ha vunnit det här. Arjen Robbens första chans... Att han inte sätter den är ofattbart.

Jag är inte fullt så sadistisk som jag ibland kan verka, så det är inte så att jag gottar mig i skadeglädje över det holländska nederlaget. Som ni vet tycker jag inte att de har i en VM-final att göra, men nu blev ju deras sorg desto större när de föll vid mållinjen. Men som sagt, det där handlade aldrig om hat. Det är inte deras fel att de har en jävla röta. Skadan är redan skedd ändå. Brasilien åkte ur i kvarten och vi fick inte se deras show-down med Spanien (jag tror att de hade vunnit).

Spanien?

Jag undrar fortfarande vad i helvete Del Bosque tänkte på när han tog ut David Villa och slängde in Torres. Det var nog turneringens dummaste byte hittills och skvallrar om att det finns lite oförnuftiga, nästan religiösa tankegångar, i gubbens tränaridéer. Nånting i honom ville tro på Fernando Torres, så han var beredd att offra sin bästa anfallare mot superfloppen. Hade han tänkt sig att Torres skulle slå en straff också? Med den psykologiska bakgrunden?

Jag är inte helt tillfredsställd med att de vinner VM, men så som förutsättningarna ändå blev, är jag ändå nöjd. Jag återkommer till detta senare, men det är väl lite som när Brasilien vann VM år 2002. De hade en historisk svacka under kvalet och var inte heller det bästa laget när VM drog igång. Men i ett VM där så mycket gick fel kunde den ändå bara räddas med att det lag som redan hade flest titlar tog hem det.

* * *

VM är nu över och för många innebär det en period av post-depression. Men topplistor och genomgångar, vissa mindre seriösa än andra, kommer att fortsätta på bloggen, och beroende på hur ofta jag hinner skriva, kommer det nog bli en hel del VM-snack på bloggen i åtminstone ett par veckor framöver.

Inga kommentarer: